رشد اخلاقی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده حسین نامور خلیله ده
- استاد راهنما علی اله بداشتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
این پایان نامه به بررسی رشد اخلاق در دوره ی نوجوانی از منظر اندیشمندان اسلامی پرداخته و تاکید بر رشد اخلاق در نوجوانی را دارد. هدف این پایان نامه بررسی اصول و شیوه های رشد اخلاقی از منظر اندیشمندان اسلامی در نوجوانی می باشد. با توجه به ساحت های وجودی انسان، رشد ا بعاد گوناگون نوجوانان در کنار تربیت و تزکیه و اعتدال قوای نفس جهت رسیدن به قرب الهی حائز اهمیت می باشد. به همین منظور، در فصل اول به تعریف واژه های رشد اخلاقی و رابطه بین اخلاق و تربیت در دوره ی نوجوانی پرداخته شده است. در فصل دوم به بررسی رشد اخلاق در ابعاد مختلف نوجوانی پرداخته و سپس در فصل چهارم نتیجه گیری و برخی از شیوه های برگرفته از اندیشمندان اسلامی مانند: اسوه سازی از اهل بیت و قرآن و بارور کردن اندیشه ی نوجوانان در کنار اصل آزادی و اختیار و در نهایت رسیدن به حب الهی بیان شده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نظم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان و غربی
شناخت ماهیّت نظم و نیز چگونگی تحقّق آن، یکی از دغدغههای مهم انسان است. مسئله نظم اجتماعی از مباحث مهمی است که همواره مورد توجه فیلسوفان و صاحبنظران مسلمان و غربی بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تطبیقی نظم اجتماعی از دیدگاه فلاسفه و اندیشمدان مسلمان و غربی می باشد که با روش تحلیلی، استنتاجی و تطبیقی انجام شده است.در این تحقیق نظریه های ساختارگرایی، کارکردگرایی، تعاون و ارزشهای مشترک از ...
متن کاملمعناشناسی ادراکات اعتباری از دیدگاه علّامه با نگاهی انتقادی به اندیشمندان مسلمان معاصر
نظریۀ ادراکات اعتباری از نظریات ابتکاری علّامه طباطبایی است که امروزه مورد نیاز فضای علمی کشور خصوصاً حوزۀ علوم انسانی است. این نظریه ابعاد گوناگونی دارد. معناشناسی ادراکات اعتباری یکی از ابعاد این نظریه است که مقدمۀ لازم برای ورود به هر بعد دیگرِ این نظریه به شمار میرود. برای فهم دقیق معنای این اصطلاح باید ابهامات سهگانۀ زبانی، معنایی و مصداقی آن برطرف شود. با بررسی جایگاه اعتباریات در میان سای...
متن کاملتکجهانی یا چندجهانی از نظر برخی اندیشمندان مسلمان متقدم
کیهانشناسی در آغاز کار خود پایة مشترک فلسفه، دین، و علم بوده است. در فرهنگ اسلامی، کیهانشناسی یا بر محوریت خلق از عدم (دیدگاه متکلمین) استوار شده بوده، یا مبتنی بر جهانی قدیم بوده است (دیدگاه فلاسفه)، و از مسئلة چندجهانی غالباً ذکری به میان نیامده است. در اوایل دهة 1970، پس از ارائة آنچه «اصل انسانمحوری» نامیده میشود، ایدة چندجهانی وارد حوزة کیهانشناسی شد. در میان متفکران مسلمان متقدم دو ن...
متن کاملنقدی بر دیدگاه «رئالیسم مفهومی خلاقانه» در کتاب «روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان»
هدف از مطالعه حاضر، نقد «رئالیسم مفهومی خلاقانه» به عنوان مدلی روش شناختی از علم اسلامی است. این مدل، ساختار علم متداول، در قَوارۀ مدرنیته و پسا مدرنیته، را نمیپذیرد و ساختار جدیدی از علم، متناسب با جهان بینی اسلامی را، در قالب یک پارادایم ارائه می کند که در صدر آن، اصالت جهان بینی و سنّت های لایتغیّر الهی قرار دارد. از محاسن این پارادایم، تخصیص مخزن علم، نزد پروردگار عالَم، برخورداری از یک سلسله ...
متن کاملمعرفت شناسی حقوقی و اخلاقی از دیدگاه دانشمندان مسلمان
حق و تکلیف، ممنوع و مجاز، و خوب و بد مهم ترین مفاهیمی اند که در فلسفۀ ارزش و به ویژه در فلسفۀ حقوق و اخلاق محور گفت و گو قرار می گیرند. یکی از عمده ترین جنبه های بحث از آنها جنبۀ معرفت شناسانه است. پرسش اصلی در این پژوهش ناظر به منشأ گزاره های حقوقی و اخلاقی است. آیا این گزاره ها ملاک صدقِ واقعی و خارجیِ مستقیم دارند؛ یا منشأ مستقیم آنها چیزی جز تصمیم، جعل و صلاحدید صاحبان تصمیم و قرارداد نیست؟ ط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023